Pealeht√ēppe-ja kasvatustegevus6 - 7 aastase lapse eeldatavad √ľldoskused

√ēppekavas eristatakse nelja √ľldoskuste r√ľhma:

·         Mänguoskused;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Tunnetus- ja √Ķpioskused;

·         Sotsiaalsed oskused;

·         Enesekohased oskused.

 

Mänguoskused

M√§ng on eelkoolieas lapse p√Ķhitegevus. M√§ngu k√§igus omandab ja kinnistab laps uut teavet, uusi oskusi, peegeldab tundeid ja soove, √Ķpib suhtlema, omandab kogemusi ja k√§itumisreegleid. M√§nguoskus on k√Ķigi √ľldoskuste ning √Ķppe- ja kasvatustegevuse eri valdkondade oskuste ja teadmiste arengu alus.

√ēppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6 ‚Äď 7aastane laps:

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Tunneb m√§ngust r√Ķ√Ķmu ning on suuteline m√§ngule keskenduma;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Rakendab m√§ngudes loovalt oma kogemusi, teadmisi ja muljeid √ľmbritsevast maailmast;

·         Algatab erinevaid mänge ja arendab mängu sisu;

·         Täidab mängudes erinevaid rolle;

·         Järgib mängureegleid ning oskab tuttavate mängude reegleid teistele selgitada;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Suudab m√§ngu k√§igus probleeme lahendada ja j√Ķuda m√§ngukaaslastega kokkuleppele;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Tunneb r√Ķ√Ķmu v√Ķidust ja suudab taluda kaotust v√Ķistlusm√§ngus;

·         Kasutab mängudes loovalt erinevaid vahendeid.

Tunnetus- ja √Ķpioskused

Tunnetusoskused on oskused, mille kaudu suudab laps tahtlikult juhtida oma tunnetusprotsesse¬†‚Äď taju, t√§helepanu, m√§lu, m√Ķtlemist, emotsioone ja motivatsiooni.

√ēpioskuste all m√Ķistetakse lapse suutlikkust hankida teavet, omandada teadmisi ja oskusi ning uurida ja katsetada. √ēpioskused kujunevad tunnetusoskuste arengu alusel.

¬†√ēppe- ja kasvatustegevuse tulemusel ¬†6 ‚Äď 7aastane laps:

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Saab aru lihtsamatest seostest (hulk, p√Ķhjus, tagaj√§rg), tajub esemeid, s√ľndmusi ja n√§htusi tervikuna;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† M√Ķtleb nii kaemuslik-kujundlikult kui ka verbaalselt, saab kuuldust aru, reageerib sellele vastavalt ning kasutab arutlevat dialoogi;

·         Tegutseb sihipäraselt, on suuteline keskenduma kuni pool tundi;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Kavandab ja korraldab oma igap√§evategevusi ja viib alustatud tegevused l√Ķpuni;

·         Tegutseb uudses olukorras täiskasvanu juhiste järgi;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Suhtub √Ķppimisse positiivselt¬†‚Äď tahab √Ķppida, uurida, esitada k√ľsimusi, avastada ja katsetada;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† R√ľhmitab esemeid ja n√§htusi erinevate tunnuste alusel;

·         Kasutab materjali meeldejätmiseks kordamist.

 

 

Sotsiaalsed oskused

Sotsiaalsete oskuste all m√Ķistetakse lapse oskusi teistega suhelda, tajuda nii iseennast kui ka kaaslast, v√Ķtta omaks √ľhiskonnas √ľldtunnustatud tavasid ja k√§itumisnorme, l√§htuda eetilistest t√Ķekspidamistest.

 

 

√ēppe- ja kasvatustegevuse tulemusel ¬†6 ‚Äď 7aastane laps:

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† P√ľ√ľab m√Ķista teiste inimeste tundeid ning arvestada neid oma k√§itumises ja vestluses;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Tahab ja julgeb suhelda ‚Äď huvitub suhetest ja tunneb huvi teiste vastu;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Hoolib teistest inimestest, osutab abi ja k√ľsib seda vajadusel ka ise;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Osaleb r√ľhma reeglite kujundamisel;

·         Oskab teistega arvestada ja teha koostööd;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Loob s√Ķprussuhteid;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Saab aru oma-v√Ķ√Ķras-√ľhine t√§hendusest;

·         Teeb vahet hea ja halva käitumise vahel;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† M√Ķistab, et inimesed v√Ķivad olla erinevad;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† J√§rgib kokkulepitud reegleid ja √ľldtunnustatud k√§itumisnorme;

·         Selgitab oma seisukohti.

 

 

 Enesekohased oskused

Enesekohaste oskuste all m√Ķistetakse lapse suutlikkust eristada ja teadvustada oma oskusi, v√Ķimeid ja emotsioone ning juhtida oma k√§itumist.

√ēppe- ja kasvatustegevuse tulemusel 6 ‚Äď 7aastane laps:

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Suudab oma emotsioone kirjeldada ning tugevaid emotsioone (nt¬†r√Ķ√Ķm, viha)sobival viisil¬†¬†¬†¬† v√§ljendada;

·         Kirjeldab enda häid omadusi ja oskusi;

·         Oskab erinevates olukordades sobivalt käituda ning muudab oma käitumist vastavalt tagasisidele.

·         Algatab mänge ja tegevusi;

·         Tegutseb iseseisvalt ja vastutab oma käitumise eest;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Teab, mis v√Ķib olla tervisele kasulik v√Ķi kahjulik ning kuidas ohutult k√§ituda;

·         Saab hakkama eneseteenindamisega ja tal on kujunenud esmased tööharjumused;

¬∑¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† Kasutab erinevaid vahendeid heaperemehelikult ning tegevuse l√Ķppedes koristab enda j√§relt.